טיפול בהבעה ויצירה

חיפשת תרפיה בהבעה ויצירה?
הגעת למקום הנכון.

טיפול בהבעה ויצירה איור

מהו טיפול רגשי בהבעה ויצירה?

רוב הטיפולים הרגשיים הסטנדרטיים נשענים על שיחות ורבליות שבהן המטופל מסביר את מצבו, מתאר את קשייו ואת מחשבותיו, והמטפל יודע בהתאם לאבחן את צרכיו ולמצוא לו פתרונות מתאימים.

אך ישנם מקרים שהבעיה הרגשית חבויה עמוק, או שקשה לבטא אותה במילים ולפרוס אותה באופן ברור כך שיהיה אפשר לנתח אותה בשיחה טיפולית.

בנוסף, אצל אנשים מסוימים שיח שבעל פה לא מצליח להגיע לעומקים הנדרשים, בין שהם סגורים יותר באופיים ומתקשים להתבטא בדיבור ובין שהם פשוט לא "מוצאים את עצמם" בטיפול סטנדרטי הנשען על שיחה.

עבור אנשים אלה קיים טיפול רגשי בהבעה ויצירה שהוא למעשה חוויה שבה מתאפשר לבטא ולהביע את הרגשות והמחשבות דרך יצירה, כלומר ביצוע מעשי באחד מתחומי האומנות.

באמצעות תהליך היצירה, ניתן להגיע לגילוי של הקושי או הכאב המסתתרים בנבכי הנפש ותוך כדי תהליך עם מטפל מקצועי, להביא לשיפור ברמה הנפשית, התפקודית והרגשית.

אילו סוגי תרפיה בהבעה ויצירה קיימים בישראל?

יש מגוון רחב של טיפולים רגשיים בהבעה ויצירה, כאשר השימוש באומנות במהלך הטיפול מסייע למטפל להבין את העולם הנפשי הפנימי של המטופל, ולפעמים גם הרבה מהתת-מודע או הרגשות המודחקים שלו באותו נושא.

בצורה זו המטופל מקבל מזור לקשיים ופורקן של המתיחות המעיקה עליו דרך האומנות, והמטפל יכול להכווין אותו בתהליך זה כדי להביא לתחושה חיובית ולשיפור מצבו תוך כדי כך.

ניתן למצוא תרפיה בהבעה ויצירה בתחומים הבאים:

טיפול באומנות – ציור, צביעה ושימוש בסמלים פיזיים והמחשות גשמיות.

דרמה תרפיה – טיפול דרך משחק (Acting), לבישת דמות והבעה שלה.

טיפול בתנועה – ריקוד או ביטוי גופני של הרגשות והעולם הפנימי.

טיפול במוזיקה – שירה או נגינה והבעת התחושות דרך צלילים.

טיפול בכתיבה (ביבליותרפיה) – הבעה דרך סיפור או תיעוד יומן.

טיפול בצילום – לכידת רגעים דרך המצלמה שיעבירו רגש.

למי מתאים במיוחד טיפול בהבעה ויצירה?

כאמור, רוב מי שמגיעים לטיפול בהבעה ויצירה עושים זאת בשל קושי ורבלי (קושי להתבטא בעל פה) שהופך את הטיפול הרגשי הסטנדרטי לפחות יעיל עבורם.

חשוב להבין שאין צורך לגלות נטייה באומנות או להיות מוכשרים בענף אומנותי כלשהו כדי להיות מתאימים לטיפול בהבעה ויצירה. לתוצר הסופי של התהליך אין חשיבות אומנותית והמטרה כולה היא טיפולית בלבד.

בשל המגוון הרחב של טיפולים בהבעה ויצירה, כמעט כל אחד יוכל למצוא את סוג הטיפול שהוא מתחבר אליו, ללא קשר לבעיה שממנה הוא סובל.

בנוסף, קיימים מטפלים מקצועיים רבים שמתמחים בילדים ובמבוגרים וניתן להגיע ולהתחיל טיפול באומנות בכל גיל.

טיפול בהבעה ויצירה תמונה

כיצד מטפלת בהבעה ויצירה יכולה לעזור לילדים?

טיפול רגשי בהבעה ויצירה הוא אולטימטיבי ביותר עבור ילדים, משום שהוא כמו "טיפול בתחפושת". הילד, אם הוא קטן בעיקר, לא יודע שהוא נמצא בתהליך טיפולי ולכן נהנה מהחלק האומנותי ומשתף פעולה באופן שלם.

גם אצל בני נוער, טיפול באומנות יכול להיות הרבה יותר "קל לעיכול" מאשר טיפול סטנדרטי, ולפרוץ מחסומים שהיו נשארים בטיפול ורבלי רגיל, כחלק מעקשנות, התמרדות וכדומה.

הטיפול האומנותי מאפשר למטפל המקצועי להגיע לרבדים נפשיים ורגשיים עמוקים שלעיתים הילד או המתבגר לא מודעים להם, וגם אם כן, לא היו רוצים לחשוף בקלות, בטח שלא בפני אדם "זר".

השימוש בציור, בדרמה, במוזיקה או בכל אומנות אחרת, עשוי גם להרגיע את הילד ולשמש פתרון למגוון בעיות:

• בעיות התנהגות, קושי בשליטה עצמית והתפרצויות זעם
• קושי חברתי בהתבטאות, ביצירת דו-שיח והבעה עצמית
• ביטחון עצמי נמוך או דימוי עצמי נמוך
• קשיי למידה, לקויות למידה או הפרעות קשב

כשמדובר בתהליך של טיפול באומנות לילדים, חשוב לבחור מטפלת בהבעה ויצירה שיש לה התמחות וגישה מיוחדת לילדים, לרבות ניסיון בטיפול בהם.

מטפל בהבעה ויצירה בהחלט מתאים גם עבור מבוגרים

אמנם רוב המבוגרים יכולים להפיק תועלת גם מטיפול סטנדרטי הנשען על שיחות, אך כשההעדפה האישית של האדם היא לפנות ליצירה מעשית – סביר להניח שטיפול רגשי באומנות יהיה אפקטיבי יותר.

ככל ששיתוף הפעולה עם המטפל יהיה גדול יותר, לרבות חיבור עם סוג הטיפול ואפילו הנאה ממהלכו, כך הסיכוי גדול יותר לראות התמדה של המטופל ובסופו של דבר גם להגיע לתוצאות טובות בזמן קצר יותר.

כמו אצל ילדים, גם אצל מבוגרים הטיפול יכול להוריד מחסומים, להביא לידי ביטוי קשיים רגשיים מתחת לפני השטח ובאופן כללי להגיע לתרפיה דרך שלווה נפשית, שחרור לחצים ופריקה של מתחים.

אצל מבוגרים, ההמלצה להגיע לטיפול בהבעה ויצירה יכולה להיות באחד מהמקרים הבאים:

כתוצאה מאירוע חיים משתק – כמו טראומה, מחלה, גירושין, מוות ואובדן.
כתוצאה מהפרעה נפשית – למשל דיכאון, חרדה, פוביות וכדומה.
כתוצאה מדפוס התנהגות לקוי – כמו התמכרות, הפרעות טורדניות כפייתיות וכו'.
כתוצאה מתהליך שיקום ושיפור בעיות פיזיולוגיות – למשל חיזוק קשר עין יד, קואורדינציה, מוטוריקה עדינה ועוד.

איך יודעים לבחור מטפלים מוסמכים בהבעה ויצירה?

קיימים היום המון מטפלים אשר מתיימרים לבצע טיפול רגשי בהבעה ויצירה, בלי שיש להם התעודות וההסמכות המתאימות. שימו לב: לא כל אמן עם חוש לאנשים יכול להעביר טיפול רגשי באומנות שיהיה אפקטיבי דיו.

הדגש של הטיפול הרגשי הוא על האבחון והטיפול, כשהאומנות היא רק הכלי. לכן מטפלים באומנות צריכים קודם כל להיות מטפלים, בעלי תעודה ולרוב גם השכלה אקדמית בתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה או אחד ממקצועות הטיפול האלטרנטיביים.

כמו כן, קיימות הסמכות רשמיות של רוב תחומי הטיפול בהבעה ויצירה, לפעמים במסגרת תואר שני או לימודי תעודה של טיפול באומנות, ומומלץ לבדוק עם המטפל שאכן יש לו תעודה כזאת.

ולסיום, הגם שתחום האומנות כשלעצמו אינו משפיע על הצלחת הטיפול, מומלץ שיהיה חיבור עם המטפל המקצועי כדי לחזק את שיתוף הפעולה שישפיע על ההתמדה ועל המוטיבציה להמשיך בו עד לשיפור כולל באורח החיים.