טיפול באומנות לנוער

חיפשת תרפיה באומנות עם מתבגרים בגיל ההתבגרות?
הגעת למקום הנכון.

טיפול באומנות לנוער איור

האם טיפול באומנות מומלץ בתור טיפול רגשי לבני נוער?

בני נוער מתמודדים עם קשיים רבים ומורכבים לכל אורך שנות ההתבגרות שלהם. חלקם מופיעים אצלם לראשונה כחלק מהמעבר מילדות לבגרות וכחלק מההתפתחות שלהם במישורים שונים, וחלקם מקורם עוד בילדות. לא תמיד מתבגרים ששים לשתף את ההורים, המורים והחברים במה שעובר עליהם, והם מסתגרים ומתמודדים לבדם עם כל מה שהם חווים.

טיפול באומנות לנוער מעניק להם מרחב בטוח ומרגיע להביע את עצמם בביטחון. בעוד מתבגרים רבים מתמודדים עם בעיות של דימוי גוף, ביטחון עצמי נמוך ודימוי עצמי נמוך בגיל ההתבגרות, הטיפול עוזר להם להעלות את רמת ההערכה העצמית שלהם ולהבין מהן נקודות החוזקה שלהם, ומעניק להם כלים להתמודד עם סוגיות רגשיות וקשיים רגשיים.

באמצעות טיפול באומנות עם מתבגרים ניתן לטפל בקשת רחבה של בעיות אפשריות, כולל חרדה, דיכאון, הפרעות התנהגות, קשיים חברתיים – ועוד. תרפיה באומנות לבני נוער כוללת טכניקות של אומנות חזותית כגון ציור, פיסול, רישום ואיור, אך יכולה לכלול גם טכניקות נוספות של טיפול בהבעה ויצירה, כמו טיפול בדרמה וטיפול במוזיקה. טכניקות אלו משולבות לרוב ביחד עם פסיכותרפיה, משמע שיחות ישירות בין המטפל למטופל.

3 העקרונות המרכזיים בתהליך של תרפיה באומנות עם מתבגרים

תרפיה באומנות עם מתבגרים כוללת מספר נדבכים ועקרונות שעומדים בבסיסה ומהווים את הבסיס הרעיוני עליה היא מושתתת:

1. היצירה והעיסוק באומנות מהווים תהליך טיפולי בפני עצמם. ההתמקדות ביצירה מאפשרת למטופל להירגע, להתחבר לעצמו, לשפר את רמת המודעות העצמית והביטחון העצמי שלו, להבין מהן נקודות החוזקה שלו, לשפר מיומנויות תקשורת בינאישית – ועוד.

2. טיפול באומנות לנוער, לרבות השימוש בטכניקות של אומנות חזותית, מהווה השלמה לטיפול הפסיכותרפי ותומך בו. לאחר שהועלו תכנים מן התת-מודע ו/או לאחר שהמטופל הביע באמצעות אומנות, הבעה ויצירה את מה שקשה לו להביע במילים, המטפל והמטופל יכולים לדבר על היצירה ועל המשמעויות שלה, לתת לה פרשנות ולעזור למטופל להתמודד עם המשברים, הקונפליקטים, הקשיים והטראומות שהיא מייצגת.

3. דרך אומנות ויצירה ניתן לתת דרור גם לתכנים בלתי-מודעים, החבויים עמוק בתוך התת-מודע, וכך להעלות אותם אל האזור המודע. בנוסף, באמצעות אומנות ויצירה בני נוער רבים יכולים להביע תכנים שקשה להם להביע במילים, וזאת בשל שהם נושאים בקרבם מטען רגשי גדול עבורם. באופן זה ניתן להתגבר על מכשולים רבים בתהליך של טיפול באומנות עם מתבגרים ולפתור בעיות באופן מהיר ויעיל יותר.

9 סימנים ברורים לכך שכדאי לגשת לקבל טיפול באומנות לנוער

טיפול בהבעה ויצירה יכול להתאים לבני נוער המתמודדים עם בעיות רגשיות, התנהגותיות, חברתיות והתפתחותיות שונות. הוא מתאים בפרט למתבגרים שמתקשים להביע את עצמם באמצעות מילים, בין היתר מסיבות התפתחותיות או רגשיות, וגם למתבגרים שיש להם נטיות אומנותיות וחיבה כללית לאומנות וליצירה. להלן מספר סימנים ברורים לכך שכדאי לגשת לקבל טיפול באומנות לנוער בתקופת גיל ההתבגרות:

1. הסתגרות בבית והימנעות מסיטואציות חברתיות
2. שינויים תכופים וקיצוניים במצב-הרוח
3. דיווח על פוביות, חרדה וסטרס
4. חזרה על טקסים בהקשרים ובמצבים שונים
5. בעיות של דימוי גוף
6. התעסקות מוגזמת ואובססיבית באוכל ובאכילה
7. ירידה או עלייה קיצונית במשקל
8. התנהלות נטולת רסן או מעצורים
9. גילויי אלימות והתפרצויות זעם

אם אתם מזהים את הסימנים הללו אצל המתבגרים שלכם, כדאי לגשת למטפלים באומנות בשביל לבדוק את המצב לעומק ולהתחיל בטיפול במידת הצורך.

טיפול באומנות לנוער תמונה

סוגי טיפול באומנות עם מתבגרים שהורים צריכים להכיר

טיפול באומנות עם מתבגרים כולל מספר סוגי טיפול רגשי בהבעה ויצירה עיקריים, ובהם ניתן למנות את הבאים:

טיפול באומנות חזותית לבני נוער – שימוש בטכניקות של אמנות ויצירה, כגון ציור, פיסול, רישום, איור וצילום, על מנת לאפשר למתבגר להביע את עצמו כהלכה ולהירגע, להעלות את רמת המודעות העצמית והביטחון העצמי ולמצוא דרכי התמודדות חדשות עם קשיים ואתגרים.

טיפול בדרמה למתבגרים – שימוש בטכניקות מתחום התיאטרון והכתיבה, כגון אלתור והמחזה, במטרה להביא להתפתחות אישית, לשפר את רמת הרווחה האישית, להוריד ממפלס החרדה, להצליח להתמודד היטב עם המציאות, לעזור לנער להבין את מיקומו ותפקידו בחברה – ועוד.

טיפול במוזיקה לבני נוער – טיפול רגשי באומנות באמצעות כלי נגינה, כמו פסנתר, גיטרה וכלי הקשה, ויצירת מוזיקה באמצעותם. באמצעות טיפול במוזיקה המתבגר יכול ללמוד על יכולותיו, להביע את רגשותיו, לעבד חוויות רגשיות קשות, לשנות דפוסים שליליים, ללמוד טכניקות של הרגעה עצמית – ועוד.

אילו אנשי מקצוע מוסמכים להעביר טיפול באומנות לבני נוער במדינת ישראל?

מטפלים באומנות אינם חייבים להיות בעלי יכולת ממשית באומנות או ביצירה. לחלקם אכן יש ידע וניסיון בתחומים אומנותיים מסוימים, אך זה לא בהכרח תמיד המצב. פעמים רבות מדובר בפסיכולוגים, מטפלים רגשיים, עובדים סוציאליים ויועצים חינוכיים, שלמדו בנוסף ללימודי הבסיס שלהם גם תרפיה באומנות לילדים.

כשמדובר בתהליך של טיפול באומנות לבני נוער, בהחלט כדאי לבחור במטפלים שמתמחים בעבודה עם מתבגרים בגיל ההתבגרות, על מנת להתאים בין המטפל למטופל ולהעלות את סיכויי ההצלחה של הטיפול. באתר שלנו תמצאו רשימה של מטפלים מעולים, ממנה תוכלו לבחור את זה או את זאת המתאימים לכם ביותר. אנו מאחלים לכם בהצלחה ושיהיה טיפול מהנה ומועיל!

טכניקות טיפול באומנות לנוער הכי נפוצות בישראל