טיפול באומנות לילדים

חיפשת מטפלת באומנות לילדים?
הגעת למקום הנכון.

טיפול באומנות לילדים איור

מדוע טיפול רגשי באומנות מתאים במיוחד לילדים צעירים?

טיפול רגשי באומנות מאפשר לילדים להביע את עצמם באופן בלתי-מילולי, באמצעות סוגים שונים של אומנות ויצירה, כמו בין היתר גם ציור, רישום, פיסול וצילום. ילדים, ובפרט ילדים בגיל הרך, אינם מסוגלים לשבת ולדבר במשך שעה עם אדם אחר, ובאופן כללי יכולת ההבעה המילולית שלהם עדיין אינה במיטבה. מסיבות אלו, תרפיה באומנות מתאימה מאוד לטיפול רגשי בילדים.

תרפיה באומנות מקנה לילדים סביבה בטוחה ורגועה להביע את עצמם. באמצעות היצירה יכולה מטפלת רגשית ללמוד על מה שעובר עליהם ועל הסוגיות הרגשיות איתן הם מתמודדים. מטפלת באומנות לילדים יודעת לפרש את היצירה, וכך היא מהווה עבורה שער ישיר לעולם הפנימי. בנוסף למטפלת, באמצעות היצירה גם הילדים עצמם מפתחים את המודעות העצמית שלהם ולומדים להכיר את עצמם, על מגוון נקודות החוזקה והחולשה שלהם.

טיפול באומנות לילדים יכול לטפל במצבי חרדה, סטרס, דיכאון, קשיי תקשורת בינאישית, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), בעיות התנהגות – ועוד. בנוסף לשיפור המודעות העצמית, טיפול בהבעה ויצירה עוזר לילדים לשפר את הביטחון והדימוי העצמי שלהם, לשפר מיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות ומעניק להם כלים להתמודד טוב יותר עם משברים, פחדים ומצבי לחץ.

7 סימני מצוקה המצביעים על בעיה רגשית שמצריכה תרפיה באומנות לילדים

תרפיה באומנות לילדים מסייעת להם להתמודד עם מגוון בעיות רגשיות. אם ילדכם מציג סימני מצוקה, כדאי לגשת לפגישת ייעוץ עם מטפלת באומנות לילדים בשביל לבדוק האם וכיצד היא תוכל לעזור לו. להלן רשימה של סימנים ומצבים המצביעים על כך שקיימת בעיה מסוימת:

1. סימנים של חרדה או פחד מוגזם, לרבות חרדת נטישה והפרעות חרדה אחרות
2. דיכאון, שינויים קיצוניים במצב-הרוח, נטייה למצבי רוח והפרעות מצב-רוח
3. קשיים חברתיים וקשיים בתקשורת בינאישית
4. דפוסי התנהגות שליליים ואף אלימים
5. דפוסי הימנעות מביצוע פעולות שונות
6. דפוסי אכילה מוזרים והפרעות אכילה
7. התפרצויות זעם וקושי בוויסות רגשי

אתם מבלים שעות רבות עם הילדים שלכם, ויכולים גם להתייעץ עם הצוות החינוכי בגן, במעון או בבית הספר בשביל ללמוד על דרכי ההתנהלות וההתנהגות שלהם ועל כל מצוקה רגשית שהם עשויים להביע. במידה ויש לכם מידע אודות בעיה משמעותית, טיפול באומנות לילדים יעזור להם להתגבר עליה ויצייד אותם בכלים לחיות חיים טובים, בריאים ומאוזנים ולתפקד היטב כאנשים בוגרים.

מתי ניתנת הדרכת הורים במסגרת טיפול באומנות לילדים?

נהוג לערב גם את ההורים במסגרת מתן טיפול באומנות לילדים. ההורים נמצאים עם הילדים באופן יום-יומי, ולכן יכולים לספק תובנות ומידע רב-ערך עבור מטפלת באומנות לילדים. באמצעות מידע זה היא יכולה להבין טוב יותר כיצד הילד מתנהל ומתנהג בשגרה. חלק מהמפגשים יכולים להיערך במסגרת של טיפול משפחתי, בה נוטלים ההורים חלק אקטיבי.

בנוסף לטיפול בילד באופן ישיר, מטפלת באומנות תעניק להורים הדרכה שתדריך אותם כיצד להתנהל איתו ביום-יום, כך שהם יוכלו לסייע בתהליך של טיפול רגשי בהבעה ויצירה, ויוכלו להתמודד בעצמם באופן טוב יותר עם המצב. הדרכת הורים עוזרת להרגיע את ההורים ולהסביר להם ממה נובעת הבעיה, וכיצד הם יכולים לבנות לילד שגרה שתועיל לו.

טיפול באומנות לילדים תמונה

3 סוגי טיפול רגשי באומנות לילדים שעליכם להכיר

טיפול בהבעה ויצירה לילדים כולל מספר סוגי טיפול רגשי עיקריים. כל מטפלת באומנות לילדים עשויה לעשות שימוש באחד או יותר מסוגי הטיפול הבאים:

טיפול באומנות חזותית לילדים – שימוש בטכניקות של אומנות חזותית, כמו ציור, רישום ופיסול, על מנת לאפשר לילד להביע את עצמו באופן סמלי ולא מילולי, לעזור לו להתמודד עם קשיים ולסייע לו לפתח תחושה של מסוגלות וביטחון עצמי.

טיפול בשולחן חול – תרפיה באומנות לילדים הכוללת ארגז חול בו משחק הילד, הכולל גם חפצים ודמויות, ובאמצעותו הוא יכול להביע את עצמו ולהעלות תכנים בלתי-מודעים, שיעזרו לו להתפתח ולפתור סוגיות רגשיות. היצירה משמשת כייצוג חיצוני לעולמו הפנימי של הילד.

וידאותרפיה ופוטותרפיה לילדים – צילום תמונות ויצירת סרטים במטרה ליצור מרחב טיפולי עבור הילד, שבמסגרתו ניתן לעזור לו לארגן ולעבד זיכרונות, להשיל מעצמו מנגנוני הגנה, לשפר את המודעות העצמית והביטחון העצמי – ועוד.

האם מטפלת באומנות לילדים בהכרח מגיעה מעולם האומנות?

מטפלים באומנות לילדים הם בעלי תואר ראשון רלוונטי, כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וחינוך או לחילופין אנשים מעולם האומנות – שעברו הכשרה ספציפית של לימודי טיפול באומנות. חלק מהמטפלים הרגשיים הם בעלי תואר שני רשמי ומוכר בתחום, וחלקם בעלי תעודה שמאפשרת להם לאבחן ולטפל באמצעות טכניקות של יצירה ואומנות.

כדאי לבחור במטפלים רגשיים המתמחים בסוג ובשיטת הטיפול באומנות לילדים שאתם מחפשים וכמובן בעבודה עם שכבת הגיל הרלוונטית – ילדים, נוער או מבוגרים. כדאי כמובן לעיין ברשימת המטפלים באתר, אותה הכנו עבורכם בקפידה, ולבחור מתוכה במטפל או במטפלת באומנות לילדים המתאימים ביותר לכם ולילדכם.

טכניקות טיפול באומנות לילדים הכי נפוצות בישראל