טיפול באומנות למבוגרים

חיפשת מטפל באומנות למבוגרים?
הגעת למקום הנכון.

טיפול באומנות למבוגרים איור

האם טיפול באומנות מתאים למבוגרים שאינם רגילים לעסוק ביצירה?

אנשים מבוגרים יכולים לחוות מגוון סוגים של קשיים ומשברים רגשיים וגם קוגניטיביים. ביניהם ניתן לציין משברי נישואין, משברי גיל, בדידות, דיכאון, אובדן, ריקנות, מחלות, נסיגה ביכולת הקוגניטיבית – ועוד. טיפול באומנות למבוגרים יעזור להם להביע את עצמם באופן בלתי-מילולי, להבין את רגשותיהם ולהתמודד עם קונפליקטים בלתי-פתורים מהעבר ועם משברים שהם חווים בהווה.

אמנם טיפול באומנות נפוץ יותר בגילים צעירים יותר, אך באומנות וביצירה כגון פיסול, ציור וצילום ניתן לעסוק בכל גיל. וודאי שאנשים הרגילים לעסוק ביצירה יתאימו יותר לטיפול, אך אין זה הכרח או תנאי מקדים לטיפול. יתרה מכך, דרך תרפיה באומנות למבוגרים ניתן להביע גם תכנים מודעים שהאדם מתקשה מכל סיבה שהיא להביע במילים, וגם תכנים שהוא כלל לא מודע אליהם, משמע תכנים מהתת-מודע שלו, ולכן הוא מתאים לכולם.

טיפול בהבעה ויצירה למבוגרים מתאים במיוחד גם כשמדובר בטיפול בקשישים ובאנשים מבוגרים שאינם נמצאים באותה העת בשיא החדות הקוגניטיבית שלהם, בין היתר בשל מחלה או בשל נסיגה טבעית ביכולת השכלית, זאת משום שהוא מתבסס על סמלים ועל הבעה בלתי-מילולית. כך יכולים המטופלים להביע את עצמם היטב ולתת למטפל באומנות גישה אל העולם הפנימי שלהם.

באילו מצבים תרפיה באומנות יכולה לעזור למבוגרים להעשיר את החיים?

קיימים מגוון מצבים שבעטיים כדאי לגשת למטפל באומנות למבוגרים לצורך קבלת אבחון, ייעוץ וטיפול. להלן מספר מצבים מרכזיים:

• משברים כגון משברי נישואין, משברי חיים, משברי גיל, טראומה ואובדן
• מחשבות טורדניות וחרדה
• מועקה וסטרס כרוני
• הפרעות אישיות כגון הפרעת אישיות גבולית
• ירידה משמעותית במצב-הרוח או שינויים תכופים במצב-הרוח
• תחושות של בדידות וריקנות
• ירידה קוגניטיבית והפרעות נוירולוגיות, לרבות דמנציה

חבל להתמודד לבד עם מצבים מסוג זה, ובפרט אם הם נמשכים כבר תקופה ממושכת. תרפיה באומנות למבוגרים מהווה דרך מצוינת להעשיר את החיים, להתמודד עם משברים בגיל מבוגר ולגלות את הסגולות החבויות בתוכנו.

3 סוגי טיפול רגשי באומנות המומלצים למבוגרים שמתמודדים עם משברי חיים

טיפול בהבעה ויצירה למבוגרים יכול לכלול לרוב את סוגי הטיפול הרגשי הבאים:

1. טיפול בדרמה למבוגרים – טיפול רגשי המאפשר למטופלים לשחק סיטואציות שונות מחייהם, וכך להשקיף עליהן מהצד, לרכוש תובנות חשובות, להוריד ממפלס הרגשות השליליים, להתמודד עם משברים ולשפר את הרווחה האישית והבריאות הנפשית.

2. טיפול באומנות חזותית למבוגרים – טיפולים רגשיים כגון טיפול בציור, טיפול בפיסול וטיפול בצילום, באמצעותם ניתן להשיג רגיעה אישית, להעלות תכנים מהתת-מודע, להתמודד עם אובדן, עם קונפליקטים ישנים ועם רגשות מודחקים ולרכוש כלים להתמודדות עם משברי חיים שונים בגיל מבוגר.

3. טיפול רגשי בצילום למבוגרים – טיפול באומנות באמצעות צילום של תמונות סטילס הנלקחות לצורך ביטוי עצמי או לחילופין באמצעות בחינה של תמונות סטילס קיימות, דרכו ניתן לארגן זיכרונות, לעבד רגשות וקונפליקטים ישנים, לרכוש נקודות מבט חדשות להתבוננות בסיטואציות מהעבר ולהתמודד עם אובדן.

טיפול באומנות למבוגרים תמונה

3 שיטות תרפיה באומנות שכדאי למבוגרים להכיר לפני התחלת טיפול רגשי

טיפול באומנות למבוגרים יכול להתבצע דרך אחת משיטות הטיפול הרגשי הבאות:

1. טיפול פרטני למבוגרים – טיפול במסגרת אישית בקליניקה של מטפל באומנות, בה לוקחים חלק רק המטפל והמטופל, ואשר כולל את הטכניקות והאלמנטים השונים השייכים לטיפול רגשי באומנות באופן ספציפי ולפסיכותרפיה בכלל.

2. טיפול קבוצתי למבוגרים – תרפיה באומנות למבוגרים יכולה להתבצע גם במסגרת קבוצתית. הקבוצה מכילה את כל אחד מחבריה, וכל אחד מהם רוכש תובנות מהאחר וזוכה לקבל אמפתיה מחברי הקבוצה. הקבוצה מעניקה לפרט כוח ותעצומות נפש ועוזרת לו להתמודד עם קשיים ומשברים.

3. טיפול זוגי ומשפחתי – טיפול בהבעה ויצירה יכול להתבצע גם במסגרת זוגית או משפחתית, וזאת כאשר יש צורך לאחד בין בני המשפחה או לעזור להם להתגבר על משברים שהם חווים יחד, כמו למשל משבר גירושין או אובדן של בן משפחה.

מי מוסמך להיקרא מטפל באומנות למבוגרים במדינת ישראל?

מטפלים באומנות הם אנשי מקצוע שעברו הכשרה בת 2 או 3 שנים של לימודי תרפיה באומנות, וזאת בנוסף לתואר ראשון שהשלימו בעולמות הטיפול, ההדרכה או החינוך. הם אינם חייבים להיות אנשי אומנות, ופעמים רבות הם אכן אינם, אך חלקם כן מגיעים מעולמות האומנות ועסקו באומנות באופן מעשי במשך שנים.

כאשר מדובר בתהליך של טיפול באומנות במבוגרים, חשוב למצוא אנשי מקצוע שמתמחים בכך ועובדים עם אנשים מבוגרים ו/או קשישים בשגרה. אתם מוזמנים לבדוק את רשימת המטפלים בהבעה ויצירה שערכנו עבורכם בשביל למצוא מטפלים רגשיים מעולים בערים שונות בישראל.

טכניקות טיפול באומנות למבוגרים הכי נפוצות בישראל